KUINKA ALOITTAA VIENTI ULKOMAILLE?

Oletko kiinnostunut tuonti-/vientiyrityksen aloittamisesta?

1. Laita yrityksesi perusasiat kuntoon

Jokaisen, joka aloittaa yrityksen 2000-luvulla, täytyy kattaa tietyt perusteet, kuten verkkosivuston luominen sekä sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook, Twitter ja monet muut.

 

Joten tässä on ensimmäinen askeleesi: saat perusasiat kuntoon. Tämä tarkoittaa yrityksesi rekisteröintiä, verkkotunnuksen rekisteröintiä, lailliseen toimintaan tarvittavien liiketoimintalupien hankkimista ja niin edelleen.

 

Tarvitset myös liiketoimintasuunnitelman. Osa tästä liiketoimintasuunnitelmasta on katettava, kuinka käsitellä sääntöjä ja määräyksiä niillä markkinoilla, joilla haluat työskennellä. Esimerkiksi alkoholin ja tupakkatuotteiden tuomiseksi. Vastaavaa tutkimusta on tehtävä, kun tehdään liiketoimintaa muiden maiden kanssa, ottaen huomioon kaikki erilaiset lakisääteiset vaatimukset kussakin maassa.

 

2. Valitse tuotava tai vietävä tuote

Seuraava askel maahantuonti-/vientiyrityksen aloittamisessa on löytää tuote tai toimiala, josta olet intohimoinen ja jonka uskot myyvän kansainvälisillä markkinoilla.

Kun olet löytänyt tuotteesi, sinun on myös löydettävä sille oikeat markkinat. Loppujen lopuksi tarvitset jonkun, jolle se myydään. Tässä tulee esiin trendien havaitsemistaitosi. Parhaat tuotteet tuonti-/vientiyritykselle ovat tuotteet, jotka ovat juuri alkamassa tulla suosituiksi tai lupaavat tulla sellaisiksi tulevaisuudessa

 

3. Hanki toimittajasi

Kun sinulla on tuote, jota haluat myydä kansainvälisesti, sinun on löydettävä paikallinen valmistaja tai muu tuottaja, joka valmistaa tuotteesi ja voi johtaa vahvaan kumppanuuteen. Hyvät suhteet toimittajaan ovat ratkaisevan tärkeitä pitkän aikavälin menestykselle tuonti-/vientiliiketoiminnassa.

 

4. Hinnoittele tuotteesi

Tiedät minkä tuotteen kanssa haluat työskennellä ja olet tunnistanut kohdemarkkinasi. Seuraavaksi selvitetään, kuinka paljon veloitetaan.

 

Tavallisesti tuonti-/vientiliiketoiminnan liiketoimintamalli sisältää kaksi keskeistä ymmärrystä: myytyjen yksiköiden määrä ja kyseisestä määrästä maksettava provisio.

 

5. Löydä asiakkaasi

Markkinoista päättäminen ei ole sama asia kuin asiakkaiden löytäminen. Et voi vain lähettää tuotteitasi New Yorkin satamaan ja alkaa myydä tuotteitasi telakoilla kaikille, jotka kävelevät ohi. Yleensä sinun on löydettävä jakelijoita ja asiakkaita, jotka ottavat tuotteesi ja myyvät sitä muille.

 

6. Logistiikka kuntoon

Globaalin huolitsijan palkkaaminen on yleensä hyvä idea kaikille tuonti-/vientiyrityksille, koska he toimivat kuljetusagenttina rahdin siirtämisessä – säästät paljon aikaa ja huolehdit tuotteiden saamisesta tehtaalta varastoon. Pohjimmiltaan annat heille tietoja yrityksestäsi ja aikeistasi tuotteen suhteen, ja he järjestävät toimitussopimukset, vakuutukset ja usein lisenssit, luvat, tariffit ja kiintiöt työskentelyyn toisessa maassa. Tämä voi poistaa paljon päänsärkyä, joka liittyy tuonti-/vientitoiminnan aloittamiseen kansainvälisen kaupan markkinoilla.